Státní maturity se každým rokem vyvíjí a mění se i příprava na tyto zkoušky. Udělala jsem si vlastní výzkum mezi studenty, kteří odmaturovali letos nebo maximálně před dvěma lety a zeptala jsem se jich, jak se učili na maturitu z češtiny. Výzkum kladl důraz především na to, jaké metody přípravy jim fungovaly, co jim pomohlo úspěšně složit maturitu z češtiny a co doporučují budoucím maturantům.
Maturita z češtiny má sice tři části (didaktický test, ústní zkouška a písemná práce), ale výzkum se zaměřoval pouze na první dvě části, protože ty jsou právě terčem častějších problémů.
Na otázky odpovídali studenti z různých typů škol, různých měst a krajů v České republice. To proto, abychom nebyli ovlivněni například jednou školou. Zúčastnili se studenti z Prahy, Olomouckého kraje, Moravskoslezského kraje, Jihomoravského kraje, Libereckého kraje a Karlovarského kraje.
Ptala jsem se studentů na dvě otázky:
Některé odpovědi se opakovaly, některé byly velmi unikátní. Každopádně všechny odpovědi byly zajímavé a věřím, že pokud jste také budoucí maturant(ka), budou následující tipy pro vás velmi užitečné.
Co vám nejvíce pomohlo při přípravě na maturitní didaktický test z češtiny?
Ze všech studentů, kteří odpovídali, se 95 % shodlo na tom, že testy z předchozích let jsou při přípravě velmi klíčové. Ovšem to, jak s nimi pracovat, se už lišilo. Až na dvě odpovědi, které zmiňovaly pouze „zkoušet si testy z předchozích let“, doporučovali studenti práci s didaktickými testy kombinovat. Dále uvidíte tipy, které byly doporučovány nejvíce.
Jeden z hlavních tipů byl ten, aby si studenti nejprve prošli literaturu a gramatiku. U literatury šlo hlavně o učení se jmen spisovatelů a jejich významných děl, protože se velmi často zapomínají. Poté, co si zopakujete tyto části, by test měl být jednodušší.
Druhý nejčastější tip dává velmi velký důraz na to, že je potřeba další osoby, která vám pomůže zlepšit to, co neumíte tak dobře. Studenti taky říkali, že není problém zjistit si sám/sama, co mám špatně. Problémem je doučit se správně tuto část. Právě proto mnoho studentů doporučuje konzultaci s učitelem nebo lektorem, který se podívá na vaše výsledky a doporučí vám, jak máte postupovat dále.
Odpovědi taky často zmiňovaly, kolik testů si vyzkoušet, jak často je dělat nebo s jak velkým časovým předstihem se začít učit na maturitní test. 75 % lidí se shoduje na tom, že minimálně jsou potřeba 3 týdny před zkouškou. 20 % studentů doporučuje učit se dříve, nejlépe už od začátku školního roku. Poslední malé procento říká, že stačí jeden týden před maturitou.
Dále studenti doporučují dělat si jeden nebo dva testy týdně. Z toho vyplývá, že kdybyste se učili tři týdny před maturitou, tak stihnete udělat 3-6 testů. K dispozici jich máte ovšem mnohem více. Státní maturita z češtiny funguje už mnoho let a věřím, že by byla škoda nevyužít více testů z předchozích let pro vaši přípravu.
Co vám nejvíce pomohlo při učení se literatury na ústní zkoušku?
Co se týče učení se literatury, vytvořily se v odpovědích dva rozdílné názory na to, zda si rozbory k povinné četbě vypracovat sám/sama nebo zda je lepší si je sehnat od někoho jiného. Rozebrala jsem podrobně obě dvě varianty.
Udělat si rozbory sám/sama
Ti, kteří doporučovali si dělat vlastní rozbory, měli dobré argumenty. Musím uznat, že všechna vysvětlení dávají smysl.
Já sama se přikláním k tomu, že je velmi dobré si dělat vlastní rozbory knížek. Pojďme se ale povídat na argumenty těch, kteří říkali opak.
Sehnat si rozbory od někoho jiného
Sice nesouhlasím se všemi body, ale rozumím, že i toto je varianta, kterou mnoho studentů využívá. Jinými slovy to, zda si vypracujete vlastní rozbory nebo ne, nemá až tak velký vliv na úspěšnost u zkoušky.
Ústní zkouška ale není jen o rozborech knih. Studenti doporučují mnohem více zajímavostí, na které se právě teď podíváme.
Tento Youtube kanál znám a také ho svým studentům doporučuji při učení se literatury. Mnoho studentů uvádí, že měli raději formu podcastu, protože tím mohli vyplnit čas, když například cestovali do školy v autobuse nebo ve vlaku. Studenti uváděli tento zdroj především pro autory a díla. Co se týče učení se teorie o uměleckých směrech, tak tento Youtube kanál neměl tak velkou popularitu.
Druhý nejčastější tip byl sehnat si nějakou knihu (online nebo tištěnou verzi), která se zaměřuje přímo na literární pojmy a umělecké směry. Bohužel konkrétní tipy na knihy se neobjevovaly, spíše se doporučovaly knihy, které v sobě nesou název „maturita, k maturitě“. Objevovaly se i názory, že je dobré si vypracovat dokument o literárních pojmech formou seznamu, protože v literatuře je mnoho detailů a pokud je člověk nemá všechny přehledně na jednom místě, tak může snadno na některé zapomenout.
Ústní zkouška je o mluvení, je to tedy také situace, která může být pro mnoho lidí stresující, protože ne každý z nás je zvyklý mluvit před publikem. Studenti doporučují zkoušet si říkat otázky nahlas, jako by to bylo u maturity. Hodně lidí zmiňovalo, že měli připravené nějaké věty nazpaměť, především pak ty první věty, protože jim to pomáhalo nebýt ve stresu.
Na závěr bych ještě řekla, že mnoho studentů se shodlo na tom, že maturita z češtiny se dá udělat úspěšně, když přípravě dáte dostatek času a když se učíte průběžně. Znamená to tedy, že začít s přípravou tři týdny před maturitou je málo.
Máte nějaký další tip, jak na úspěšnou maturitu z češtiny? Napište to do komentářů.
lektorka češtiny v Mexiku 🌵 | Czech language teacher in Mexico 🌵
💜 www.annalanguageteacher.cz
💰 www.24hourinvesting.cz
© 2023 Anna Language Teacher