Literatura k maturitě je jednoduše přehled středoškolské literatury. Ale každý student přichází k maturitě s jinými znalostmi. To záleží na tom, jaké jste měli hodiny literatury na střední škole, kolik hodin literatury jste vůbec měli, jaký byl váš vyučující a zda vás literaturu vůbec zajímá.
Jsou lidi, které to baví a jsou lidi, které to nebaví. Tak to prostě je. Stejně jak někoho baví matematika a jiný ji zase nemůže vystát.
Rozdíl mezi matematikou a češtinou je ale v tom, že čeština je povinná, a to pro všechny maturanty. Nedá to tomu vyhnout.
Literatura se u maturitní zkoušky objevuje ve dvou částech, v didaktickém testu a samozřejmě u ústní zkoušky.
ÚSTNÍ ZKOUŠKA A LITERATURA
Tady to máte jednodušší, i když se to možná nezdá. Vy totiž víte, co se máte učit. Máte svůj senznam knih. Víte, o kterých spisovatelích musíte vědět více informací – a je jich jen 20. Víte, jaké umělecké směry se máte učit – a většinou jich je méně než 20.
U ústní zkoušky nejde tedy o to, co se učit (protože to je více než jasné), ale jak se to učit a jak si to zapamatovat.
DIDAKTICKÝ TEST A LITERATURA
V didaktikém testu se literatura objevuje v trochu jiné podobně. Nevíme, jaké umělecké směry/spisovatelé se tam objeví. To znamená, že nám nezbývá nic jiného než naučit se od všeho aspoň trochu.
Na druhou stranu jsou tam často úlohy na A, B, C, D, tedy vybíráme jednu možnost. Další časté úlohy jsou na přiřazování definice a spisovatele /uměleckého směru. Výjimečně se objevují také úlohy, kde musíte napsat konkrétní jméno.
To by bylo pro úvod. A teď mám pro vás 5 tipů, které vám pomůžou si to učení literatury zjednodušit. Můžete to využít jak pro ústní zkoušku, tak pro didaktický test.
Naše krátkodobá pamět si dokáže rychle zapamatovat až 7 věcí. Ale jakmile jich je více, tak už se nám stává, že zapomínáme tu první. Takže snažte se všechno roztřídit do méně kategorií.
Uměleckých směrů je hodně, ale můžete si je roztřídit podle starších a novějších (například. před 20. stoletím a ve 20. století). Nebo si je také můžete roztřídit podle zahraničních a českých, podle toho, které jsou si podobné svou charakteristikou (doporučuji), podle toho, kde se víc psala poezie a kde próza.
Ukážu vám moje oblíbené kategorie – podle podobné charakteristiky.
Tyto směry na sebe víceméně navazují, a zo znamená, že jejich charakteristika je podobná. Naučím se tedy potom jednu charakterisitku a můžu to (s malými změnami) použít u více směrů.
1.kategorie (umělecké směry s důrazem na člověka a rozum)
2. kategorie (umělecké směry s náboženskou tematikou)
3. kategorie (přelom 19. a 20. století)
4. kategorie (začátek 20. století)
5. kateogorie (po 1. světové válce)
6. kategorie (po 2. světové válce)
Můžete vidět, že celkem mám 6 kategorií a v každé kategorii jsou maximálně 4 směry. To znamená, nikdy nepřesáhnu číslo 7. Je to takový trik pro náš mozek.
Směry, které patří do stejné kategorie mají vždy něco společného. Takže stačí si otevřít sešity nebo Google, podívat se na charatesristiku těchto směrů a vypsat si, co mají společného.
2. UČTE SE LITERATURU PODLE DŘÍVĚJŠÍCH TESTŮ
V didaktických testech jsou náhodou docela dobré definice autorů i uměleckých směrů. Pokud tedy nevíte, co byste se měli o daném směru (autorovi učit), podívejte se do předchozích testů. Najdete tam často definici v podobně pouze jednoho odstavce, ale těch informací tam je dostatek.
Učení podle definic z testů je asi nejlepší příprava na to, co bude v dalším testu. Ten styl se nemění.
Co přesně to pro vás ale znamená? Vyhledáte si definice všech uměleckých směrů a jejich typických spisovatelů (2-3 spisovatelé) a buď si tu definici najdete v předchozích testech, a nebo si sami vytvoříte podobou.
Ukážu vám to na příkladu.
William Shakespeare
Jeden z největších světových dramatiků dokázal přesvědčivě vystihnout lidskou psychiku, vytvořil řadu sebevědomých, předsudky nespoutaných postav (i ženských). Velmi slavnou tragédií je příběh lásky dvou mladých lidí, kteří umírají kvůli nepřátelství svých rodin. Z básnické tvorby nelze opominout autorovy četné sonety.
Toto je charakteristika Shakespeara. Můžete si všimnout, že jsem tam vyznačila části, které můžeme chápat jako “klíčová slova”. Jaké informace nás tedy zajímají o spisovatelích?
Podle této předlohy si pak můžete zpracovat všechny autory i umělecké směry.
Zapište se zde a budete dostávat speicální materiály pro přípravu k maturitě. Dozvíte se vždy první o tom, když budu chystat něco nového. Registrace je ZDARMA.
Brzy se s vámi spojím a řeknu vám více informací.
Pokud máte už teď nějaké otázky, napište mi na anna@annalanguageteacher.cz
3. CO SE UČIT K UMĚLECKÝM SMĚRŮM
Dlouhé stránky v sešitě nebo na internetu nejsou moc lákavé pro učení. Určitě jste se už setkali s tím, že k nějakému uměleckému směru jste četli tolik informací, že nevíte, co je teda to nejdůležitější. A nebo, a to se stává často, vám připradá, že to, co čtete vůbec nedává smysl.
Pojďme si ukázat nějaký příklad toho, jaké informace o uměleckých směrech se učit.
4. CO SE UČIT KE SPISOVATELŮM?
Toto je část, která se vám bude hodit především pro ústní zkoušku. Možná bych vám teď dopředu poradila jednu věc – dejte na radu vašeho vyučujícího. Pokud vám váš vyučující ve škole řekl/a, že nějaká informace ze života spisovatele je důležitá, tak se ji naučte, protože se vás na ni pravděpodobně u maturity zeptá.
Ale abychom se na to podívali obecněji, tak u spisovatelů se učíme to, co má nějakou souvislost s dílem, které máme v maturitní četbě. Jednoduché na pochopení, že? Ale jak to vypadá v praxi? Ukážeme se zase příklad.
Spisovatel: Karel Čapek
Dílo: Bílá nemoc
Bílá nemoc je drama s protiválečným tématem, které ukazuje na to, jak samotný člověk nezmůže moc ve fašistické politice.
Co je tedy důležité z autorova života?
Vidíte – všechny informace jsou nějakým způsobem spojené s dílem. Tak si vše dáte více do souvislostí.
Budu pořádat webinář, na kterém se společně podíváme na to, jak se naučit literaturu k maturitě – na didaktický test i na ústní zkoušku.
Dostanete ode mě mnoho materiálů na procvičení. Už během, webináře se spolu budeme učit.
5. UČTE SE POMOCÍ OTÁZEK
Nestačí si jen přečíst text, je potřeba taky otestovat, kolik si toho pamatujete. Pomocí otázek ke každému uměleckému směru si porcvičíte, kolik si toho pamatujete.
Můžete si otázky vytvořit sami, nebo se můžete podívat na ty, které jsem vytvořila já. Nejrpve se učíte umělecký směr. Učíte se stylem, který vám vyhovuje – čtení, psaní, mluvení. Potom si dáte pauzu, například 30 minut a zkusíte si potom otestovat, kolik si toho pamatujete. Následně si to přečtete ještě jednou. Další den se otestujete znova. Uvidíte, že byste se měli postupně zlepšovat.
© 2022 Anna Language Teacher